آیا پروازهای فرست کلاس در حال محو شدن هستند!

//آیا پروازهای فرست کلاس در حال محو شدن هستند!

آیا پروازهای فرست کلاس در حال محو شدن هستند!

در حالی که هر روز هواپیمایی‌های بیشتری به سمت حذف یا کاهش صندلی‌های فرست کلاس خود حرکت می‌کنند، یک سوال اساسی پیش می‌آید. چرا؟ و اینکه چه اتفاقی برای بازار سفرهای با کیفیت‌تر رخ داده است که منجر به این کاهش شده. برای پاسخ به این سوال، با این مطلب همراه باشید.

طی دهه گذشته، تعداد صندلی‌های بخش فرست کلاس با شیب زیادی در حال کاهش در میان پروازهای تجاری است. نام‌های بزرگ صنعت هوانوردی که پروازهای طولانی را انجام می‌دهند، هر روز تعداد بیشتری از صندلی‌های فرست کلاس خود را حذف می‌کنند. از این جمله می‌توان شرکت‌های زیر را نام برد:

  • بریتیش ایرویز: هواپیمایی بریتیش در سال ۲۰۰۸ حدود ۵۶۰.۰۰۰ صندلی فرست کلاس داشت. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰.۰۰۰ صندلی کمتر داشت.
  • ایرفرانس: این هواپیمایی فرانسوی طی ده سال صندلی‌های فرست‌کلاسش را از ۱۸۶.۰۰۰ به ۶۸.۰۰۰ کاهش داد.
  • هواپیمایی دلتا: در سال ۲۰۰۸ هواپیمایی دلتا ۴۰۰.۰۰۰ صندلی فرست کلاس داشت که این رقم در سال ۲۰۱۸ به کمی بیش از ۲۰۰.۰۰۰ رسید.
  • هواپیمایی یونایتد: تعداد صندلی‌های درجه یک هواپیمایی یونایتد امروز حدود ۱۸۰.۰۰۰ تاست. در حالی که ده سال پیش این عدد چیزی حدود ۳۸۰.۰۰۰ بود.
  • هواپیمایی سنگاپور: این هواپیمایی هم میزان صندلی‌های فرست کلاس خود را از ۱۵۰.۰۰۰ به حدود ۹۰.۰۰۰ کاهش داده است.
  • هواپیمایی لوفتهانزا: لوفتهانزا صندلی‌های فرست‌کلاسش را از حدود ۴۸۰.۰۰۰ در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۱۸۰.۰۰۰ در سال ۲۰۱۸ کاهش داده است.

البته همیشه می‌توان استثنا هم پیدا کرد. در این مورد هم استثنا هواپیمایی امارات است که طی ده سال گذشته تعداد صندلی‌های فرست کلاسش را از ۳۱۰.۰۰۰ به ۶۰۰.۰۰۰ عدد افزایش داده است. در عین‌ حال یکی از رقبای محلی امارات، یعنی هواپیمای قطری، صندلی‌های فرست‌کلاس را تنها به هواپیمای A380 محدود کرده است. اما از سوی دیگر کیفیت بیزنس کلاس خود را افزایش داده است.

آیا صندلی‌های فرست کلاس همچنان محبوب هستند؟

زمانی که اولین بار پروازها به صورت تجاری مورد بهره‌برداری قرار گرفتند عملاً کل هواپیما به نوعی فرست کلاس بود. چرا که سفر با هواپیما به طور کلی لوکس بود. پس از مدتی کلاس اکونومی ایجاد شد تا مردم بیشتری بتوانند از هواپیما در سفرهای خود استفاده کنند. سپس برخی هواپیمایی‌ها کلاسی جدید را در وسط ایجاد کردند و آن را Business class نامگذاری کردند که چیزی میان فرست کلاس و اکونومی بود.

اولین بار هواپیمایی بریتیش با طراحی و بهره‌برداری صندلی‌های فرست کلاس خود که به تخت تبدیل می‌شد، تعریف جدیدی از فرست کلاس ارائه داد. اما خیلی طول نکشید که بیزنس کلاس هم صندلی‌های تخت شو را ارائه کرد. اما فرست کلاس مجدد پیش‌قدم شد و با ارائه امکان دوش‌گرفتن و ارائه بار نوشیدنی سعی کرد مشتریان خود را پیدا کند که البته موفقیت چندانی به دست نیاورد. چرا که هر روز فاصله کیفی بیزنس کلاس و فرست کلاس در حال کاهش بود. حتی برخی هواپیمایی‌ها با اضافه کردن در به صندلی‌های بخش بیزنس، فضایی خصوصی را هم برای مسافران فراهم کردند.

جستجوی بلیط هواپیما در ویگو

شاید فکر کنیم که ثروتمندان جهان کم شده‌اند. اما در این ۱۰ سال حتی در تعداد میلیاردرهای جهان هم کاهش دیده نشده است. طبق گزارش نشریه Forbes،  تعداد میلیاردرهای جهان در ده سال گذشته با افزایش دو برابری مواجه بوده و به حدود ۲۱۰۰ نفر رسیده است. نکته ایجاست که خیلی از این میلیاردرها (به جز موارد خاص) ترجیح می‌دهند به جای استفاده از صندلی فرست کلاس در پروازهای عمومی، از جت شخصی یا پروازهای اختصاصی استفاده کنند!

آیا صندلی‌های فرست کلاس منقرض می‌شوند؟

ده سال پیش تقریباً همه هواپیمایی‌هایی که در مسیرهای طولانی پرواز انجام می‌دادند دارای کابین فرست‌کلاس بودند. حالا با گذشت این سال‌ها، هر روز هواپیمایی‌های بیشتری به سمت حذف فرست کلاس می‌روند. هواپیمایی ترکیش و نیوزلند به طور کلی با فرست کلاس خداحافظی کرده‌اند و بریتیش هم (که زمانی نمادی برای خدمات لوکس در هواپیما بود) در جدیدترین هواپیماهای خود (ایرباس A350-1000) که بیش از ۳۶۰ نفر ظرفیت دارد، بخش فرست کلاس را حذف کرده است.

شرکت‌های هواپیمایی با افزایش صندلی‌های اکونومی در تلاشند تا افراد بیشتری را جذب و در نتیجه سود بیشتری کسب کنند. اما لزوماً همه آنها در این کار موفق نبودند. برای مثال هواپیمایی نروژی (Norwegian) و شرکت هواپیمایی WOW Air نتوانستند مسافران زیادی را متقاعد کنند که عرض اقیانوس اطلس را در صندلی‌های اکونومی بگذرانند و با چالشی جدی برای درآمدزایی مواجه شدند. اما هواپیمایی امارات در همین زمان اعلام کرد حدود ۴۰% از درآمدش از صندلی‌های بیزنس و فرست‌کلاس است که تنها ۱۲% از کل صندلی‌های هواپیماهای امارات را شامل می‌شوند.

هواپیمایی نروژی

در واقع این میزان تقاضای مسافران است که این روند را تعیین می‌کند. هواپیمایی‌های بریتیش و لوفتهانزا برای عبور از اقیانوس اطلس همچنان صندلی‌های تختخواب‌شو ارائه می‌کنند. چرا که مسافران ترجیح می‌دهند با پرداخت هزینه بیشتر چندین ساعت پرواز شبانه را در هواپیما بخوابند به جای اینکه به صورت نشسته با بالشت پشت گردنی خود کلنجار بروند.

در نهایت می‌توان دو دلیل برای باقی‌ماندن فرست‌کلاس پیشنهاد کرد. اول اینکه هواپیمایی‌ها می‌توانند از فرست‌کلاس به عنوان یک پیشنهاد ویژه به مشتریان خاص خود استفاده کنند و به این صورت برای بهبود وفاداری مشتریان تلاش کنند. اگرچه ممکن است خیلی روش موفقیت‌آمیزی نباشد، چرا که خیلی از مسافران از همان بیزنس کلاس هم رضایت کافی دارند.

اما دلیل دوم در واقع نوعی حقه بازاریابی است. در روانشناسی خطایی وجود دارد به نام خطای هاله‌ای (یا اثر هاله‌ای). اثر هاله‌ای زمانی رخ می‌دهد که فرد تحت تاثیر ذهنیت قبلی خود از یک چیز، درباره آن قضاوت می‌کند. این قضاوت ممکن است از واقعیت و انصاف دور باشد. این دقیقاً حالتی است که ممکن است برای مسافران در مواجهه با هواپیمایی‌های دارای صندلی فرست‌کلاس رخ دهد. برای مثال مسافران به این دلیل که می‌دانند هواپیمایی امارات خدمات فرست‌کلاس فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کند، تصور می‌کنند که صندلی‌های اکونومی آن هم با بقیه تفاوت دارند.

مثال دیگر هواپیمایی اتحاد است که تبلیغات زیادی روی «The Residence» می‌کند که کابینی اختصاصی و بسیار لوکس شبیه اتاق هتل است. اگرچه تنها ۱۰ عدد از این کابین‌ها در کل ناوگان پروازی اتحاد وجود دارد!

جمع بندی

موفقیت یک هواپیمایی در فروش صندلی‌های گران‌قیمت درجه یک بستگی زیادی به رفتارهای خرید مشتریانش دارد. اینکه در میان تمام ایرلاین‌های دنیا تنها هواپیمایی امارات است که خبر از افزایش درامد خود از فرست کلاس می‌دهد، به دلیل جو خاصی است که بر دبی حاکم است. موقعیت خاصی که دبی برای خود در منطقه و جهان ایجاد کرده است آن را به طور مجازی به همه بازارهای جهان وصل کرده است. همین موضوع باعث شده است سلبریتی‌ها و افراد مشهور جهان به آنجا رفت و آمد داشته باشند. این افراد نیازی به پیشنهاد ارتقا به فرست‌کلاس ندارند. چرا که خودشان هزینه آن را پرداخت می‌کنند تا فضایی خصوصی و به دور از هیاهوی طرفداران داشته باشند. علاوه بر اینکه در این بخش اختیار و انتخاب زیادی روی خوردن، نوشیدن، خوابیدن و البته دوش گرفتن دارند و نیازی نیست طبق نظر مهمانداران عمل کنند.

کابین فرست کلاس در هواپیمایی امارات

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تا به حال تجربه پرواز در کابین فرست‌کلاس را داشته‌اید؟

منبع اصلی مطلب از وبسایت simpleflying.com

دانلود ویگو از سیب اپ

دانلود ویگو از اپ استور

دانلود ویگو از بازار

دانلود ویگو از گوگل پلی

By | 2019-06-10T12:42:25+04:30 آوریل 9th, 2019|عمومی|0 Comments

Leave A Comment