۱۰ نکته ساده برای راحت خوابیدن در هواپیما

//۱۰ نکته ساده برای راحت خوابیدن در هواپیما

۱۰ نکته ساده برای راحت خوابیدن در هواپیما

اگر از کسانی باشید که زیاد با هواپیما سفر می‌کنند، حتماً با مساله خوابیدن در هواپیما آشنا هستید. بی‌خوابی و خستگی بعد از پرواز مشکل بسیاری از افراد است. چرا که حین پرواز نتوانستند بخوابند. حتی در سفرهایی که با وسایل نقلیه دیگر هم انجام می‌شود، خوب خوابیدن یکی از معضلات اساسی است. این موضوع در سفرهای طولانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر خوابیدن در سفر برای شما هم مهم است، در ادامه با ۱۰ نکته ساده برای کسب یک تجربه خوب خواب در سفر با ما همراه باشید.

۱- پروازهای شبانه را انتخاب کنید

اگر مسیری طولانی را برای سفر در پیش دارید، بهتر است پروازهای شبانه را انتخاب کنید که به Red-Eye معروف هستند. در این پروازها شب را در هواپیما سپری می‌کنید و می‌توانید بدون بر هم خوردن ساعت خوابتان در هواپیما بخوابید و صبح با رسیدن به مقصد بیدار شوید. یک راه برای پیدا کردن پروازهای نیمه شب، استفاده از موتور جستجوهای تخصصی بلیط هواپیماست. در حال حاضر موتور جستجوی بلیط هواپیما و هتل ویگو با آدرس Wego.ir/Flights یکی از بهترین گزینه‌ها در ایران است. با این ابزار ضمن اینکه می‌توانید بین چندین آژانس و هواپیمایی مقایسه انجام دهید، امکان فیلتر کردن پروازهای نیمه شب یا بدون توقف را هم دارید. برای راحت خوابیدن در هواپیما انتخاب پرواز مناسب یک پیش‌نیاز مهم است.

جستجو و مقایسه بلیط هواپیما و هتل Wego.ir

دانلود ویگو از سیب اپ
دانلود ویگو از اپ استور
دانلود ویگو از بازار
دانلود ویگو از گوگل پلی

۲- صندلی درست را انتخاب کنید

انتخاب صندلی اولین نکته‌ای است که هنگام خرید بلیط هواپیما باید به آن دقت کنید. اگر به صورت اینترنتی بلیط خود را خریداری کنید، گاهی بدون هزینه و گاهی با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید صندلی مورد نظرتان را انتخاب کنید. در غیر اینصورت، زمانی که در فرودگاه برای گرفتن کارت پرواز به کانتر هواپیمایی مراجعه می‌کنید می‌توانید از متصدی درخواست کنید تا صندلی مورد نظرتان را به شما اختصاص دهد. در هواپیما بهتر است صندلی خود را کنار پنجره انتخاب کنید. در این حالت هم می‌توانید از پنجره زیبایی‌های بیرون را نگاه کنید هم موقع خوابیدن می‌توانید سر خود را به دیواره هواپیما تکیه دهید.

اگر صندلی‌های کنار پنجره پر شدند، در ردیف وسط بهتر است صندلی‌های کناری را انتخاب کنید. در این حالت اگر نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشید یا اینکه بخواهید قدم بزنید، به راحتی از ردیف خارج می‌شوید. همچنین فضای جلوی پای شما بازتر است. در کل هواپیما، صندلی‌هایی که روی بال قرار می‌گیرند کمترین لرزش را دارند.

۳- پرواز مستقیم یا مستقیم‌ترین پرواز را انتخاب کنید!

مزایای پروازهای مستقیم بر کسی پوشیده نیست. در یک پرواز مستقیم شما تا رسیدن به مقصد نیاز نیست پرواز را ترک کنید. ضمن اینکه مجموع مدت پرواز کمتر از پروازهای غیرمستقیم است. اما گاهی این پروازها به طور قابل ملاحظه‌ای گرانتر هستند. مزیت پرواز مستقیم برای خوابیدن شما این است که در میانه خواب شما را بیدار نمی‌کنند تا هواپیما را ترک کنید و به سالن ترانزیت بروید تا زمان حرکت پرواز بعدی فرا برسد. با خیال راحت صندلی خود را عقب بدهید و بخوابید تا به مقصد برسید.

۴- بدن خود را برای جلوگیری از جت لَگ آماده کنید

در پروازهای طولانی که بین دو کشور با اختلاف ساعت زیاد انجام می‌شود، یکی از مشکلات عمده جت لگ است. جت لگ حالتی است که معمولاً بعد از پرواز رخ می‌دهد و باعث مشکلات جسمانی یا اختلال خواب در فرد می‌شود. اگر چنین پرواز طولانی‌ای در پیش دارید، بهتر است از چند روز قبل از پرواز، خود را به آن عادت دهید و کم کم ساعت خوابیدنتان را تغییر دهید.

همچنین به محض اینکه در هواپیما مستقر شدید، ساعت مچی و موبایل خود را به ساعت مقصد تغییر دهید. به این صورت ذهنتان برای تغییر ساعت آماده می‌شود.

۵- غذا و نوشیدنی پیش یا حین پرواز را با دقت انتخاب کنید

در هواپیما، بخصوص هواپیماهای قدیمی‌تر به دلیل اینکه رطوبت هوای داخل هواپیما کمتر است، احتمال دهیدراته شدن بدن بالا می‌رود. پس برای جلوگیری از کم‌آبی، پیش از سوار شدن به هواپیما به میزان کافی آب بنوشید. همچنین تا حد امکان از مصرف کافئین و الکل پرهیز کنید. چرا که هر دو اینها هم منجر به کم‌آبی بدن می‌شوند هم خواب شما را مختل می‌کنند. دمنوش‌های گیاهی گزینه مناسبی برای نوشیدنی در هواپیما هستند.

اسنک‌های شور مثل چیپس و پفک و غذاهای سرخ‌کردنی، به دلیل وجود نمک بالا باعث کم‌آبی می‌شوند. همچنین غذاهای سرخ‌کردنی مدت بیشتری برای هضم شدن احتیاج دارند که حین پرواز سوءهاضمه ایجاد می‌کنند. حبوبات هم گزینه مناسبی برای پرواز نیستند. گاز تولید شده در اثر مصرف حبوبات چیزی نیست که دلتان بخواهد در هواپیما به شما فشار بیاورد! همچنین بهتر است قبل از پرواز از مصرف غذاهایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند پرهیز کنید.

برای راحت خوابیدن در هواپیما غذای سبک بخورید

غذاهای پروتئینی سبک مثل سالاد مرغ و ساندویچ بوقلمون گزینه‌های مناسبی هستند. از میان میوه‌ها، موز و پرتقال گزینه‌های خوبی برای مصرف پیش از پرواز هستند. موز به دلیل داشتن پتاسیم از گرفتگی عضلات در فضای تنگ صندلی‌های هواپیما جلوگیری می‌کند. همچنین پرتقال و سایر مرکبات به دلیل داشتن ویتامین سی، علاوه بر آب و تازگی که به شما هدیه می‌دهند، شما را در مقابل عوامل بیماری‌زا که در محیط بسته هواپیما راحت‌تر منتشر می‌شوند تا حدی مقاوم می‌کنند.

۶- پیش از خواب موبایل و لپتاپ را (در صورت امکان) کنار بگذارید!

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که موبایل و لپتاپ دارای نور آبی هستند که خواب را مختل می‌کنند. دلیل این موضوع هم به عملکرد مغز ما بر می‌گردد که با دریافت طیف نور آبی با تصور اینکه شب پایان یافته است، بدن را از حالت خواب خارج کرده و آماده روز می‌کند. برای جلوگیری از بی‌خوابی در هواپیما بهترین کار استفاده نکردن از موبایل و لپتاپ تا حد امکان است. به جای آن می‌توانید کتاب بخوانید تا کم‌کم چشمان شما خسته شده و به خواب بروید.

اما اگر از کسانی هستید که نمی‌توانید موبایل را کنار بگذارید راه دیگری هم وجود دارد. بسیاری از گوشی‌های جدید در بخش Display بخشی برای تنظیم نور دارند. در این بخش شما می‌توانید طیف نور قرمز را در صفحه موبایل خود افزایش دهید. همچنین در ویندوز ۱۰ هم تنظیماتی با نام Night light وجود دارد که همین کار را انجام می‌دهد. با تنظیم این گزینه، به صورت خودکار نور صفحه شما تنظیم می‌شود تا اختلال خواب ناشی از صفحه موبایل و لپتاپ شما تا حد امکان کاهش یابد.

۷- لباس راحت بپوشید

خوابیدن در هواپیما تفاوت زیادی با خوابیدن در خانه ندارد. با کفش شروع کنیم. معمولاً کسی با کفش در رختخواب نمی‌خوابد. پس بهترین حالت این است که پایتان را از کفش درآورید! اما این کار غیرمعمول و گاهی به دلیل بوی بد پا مزاحم سایرین است. پس بهتر است از خانه یک جوراب تمیز بپوشید و از کفشی راحت که تهویه مناسبی دارد استفاده کنید.

اگر پرواز طولانی بیش از ۴ ساعت در پیش دارید، بد نیست اگر از جوراب‌های فشرده مخصوص پرواز استفاده کنید که داروخانه‌ها می‌فروشند. این جوراب‌ها به گردش خون در بدن کمک می‌کنند تا از بروز عوارض وریدی نشستن طولانی مدت جلوگیری شود. همچنین شلواری بپوشید که تنگ و سفت نباشد و پای شما در آن راحت باشد. اگر می‌خواهید خواب راحتی حین پرواز تجربه کنید، بهتر است خیلی به فکر خوش‌تیپ بودن نباشید!

۸- بهترین حالت را برای خوابیدن پیدا کنید

اگر صندلی شما در قسمت بیزنس کلاس است، خیلی به شما سخت نمی‌گذرد. اما در بخش اکونومی که صندلی‌ها به هم نزدیک‌تر هستند و فضای زیادی برای حرکت وجود ندارد داستان متفاوت است. در این بخش باید سعی کنید در صاف‌ترین حالت ممکن بخوابید و کمترین فشار را به کمرتان وارد کنید. در اولین قدم صندلی خود را تا آخرین حد عقب ببرید. نگران نفر پشتی نباشید. چرا که این امکان برای همه وجود دارد و نفر پشتی هم می‌تواند همین کار را بکند. تا حد امکان روی صندلی عقب بروید تا فضای خالی بین کمر شما و پشتی صندلی نباشد. زانویتان را به صندلی جلویی تکیه ندهید. چرا که هم باعث مزاحمت برای دیگران می‌شود هم با این کار فشار زیادی به کمر و گردن خود وارد می‌کند.

وسایل مورد نیاز برای خواب راحت

۹- وسیله‌هایی که برای خواب راحت نیاز دارید همراه داشته باشید

در خیلی از پروازها بالشت و پتو به تعداد همه مسافران وجود ندارد و معمولاً کودکان و افراد مسن در اولویت هستند. پس بد نیست اگر لوازم مورد نیاز مثل بالشت پشت گردنی مسافرتی و یک پتوی نازک مسافرتی همراه خود داشته باشید. اگر بالشت U شکل دارید، این بار آن را به جای پشت سر، جلوی سرتان استفاده کنید تا از افتادن سرتان به پایین جلوگیری کند. همچنین چشم‌بند خواب و پد گوش برای اینکه با نور و سر و صدای اطراف بیدار نشوید، ابزارهای ساده و سبک دیگری هستند که می‌توانید در سفر همراه خود ببرید.

۱۰- کمربند ایمنی را روی پتو ببندید

در آخر می‌رسیم به جایی که همه نکات بالا را رعایت کردیم و موقع خوابیدن فرا رسیده است. اما هواپیما در حال حرکت است و ممکن است در هوا با شرایط نامساعد جوی برخورد کند. در این حالت از مسافران خواسته می‌شود که کمربند ایمنی خود را ببندند. برای اینکه در این مواقع مهماندارها شما را بیدار نکنند، پیش از خوابیدن کمربند ایمنی خود را روی پتو ببندید. بنابراین مهمانداران هم شما را بیدار نمی‌کنند و خواب شما نیمه‌کاره رها نمی‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا بی‌خوابی در هواپیما را تجربه کرده‌اید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.

By | 2019-02-12T13:51:49+04:30 فوریه 12th, 2019|عمومی|0 Comments

Leave A Comment